Editie 4, 2023

Kies hieronder een editie van Nurse Academy GGZ of bekijk alle leermodules.

Na de coronapandemie bleef de vraag naar geestelijke gezondheidszorg toenemen. De stijgende wachtlijsten, de toename van hoog complexe cliënten hebben invloed op de mentale gezondheid van zorgprofessionals. Kwalitatief goede zorg behouden vereist mentaal gezonde zorgprofessionals. Dit vraagt om de juiste keuzes en investeringen. De DFY-studie (Don't Forget Yourself-studie; https://vergeetjezelfniet.nu ) richt zich op de mentale gezondheid van zorgprofessionals.

Lees verder

Het Risk-Need-Responsivity-(RNR-)model is de basis van de forensisch psychiatrische behandeling, zowel klinisch als ambulant. Het biedt een op bewijs gebaseerde en effectieve aanpak voor cliënten die risicovol delict gedrag vertonen. Het model analyseert en voorspelt dit gedrag, waardoor een behandeling op maat mogelijk is.

Lees verder

Vastgelopen situaties op een High en Intensive Care (HIC) kunnen een reden voor consultatie zijn bij Centrum voor Consultatie en Expertise (CCE). In dit artikel geven we een voorbeeld hoe de HIC-visie en HIC-monitor een kapstok kunnen vormen in het geval van een vastgelopen behandeling. Zonder een oordeel kan geanalyseerd worden welke verklaringen er zijn voor de vastgelopen behandeling.

Lees verder

Welke informatie mag of moet een behandelaar verstrekken aan Veilig Thuis wanneer hiernaar wordt gevraagd? In hoeverre is toestemming vereist van de patiënt? In dit artikel wordt deze vraag beantwoord aan de hand van de casus Lucy. 

Lees verder

Dit artikel biedt praktische inzichten en tips voor verpleegkundigen om effectief gebruik te maken van het resourcegroepenmodel. Werken met dit model bevordert de eigen regie van cliënten, bevordert triadisch werken (de patiënt, de naaste(n) en de hulpverlener(s) overleggen met elkaar om samen het herstel van de patiënt te ondersteunen) en gezamenlijk herstel van cliënt en naasten. Ontdek hoe dit model de zorg en ondersteuning voor mensen met ernstige psychische...

Lees verder

Voor mensen met een (complexe) posttraumatische stressstoornis (CPTSS) en/of een dissociatieve identiteitsstoornis (DIS) is zelfzorg niet vanzelfsprekend. Terwijl vele mensen niet hoeven na te denken bij zelfzorg, is het voor deze doelgroep een zeer complexe handeling. Zo bestaat douchen uit: jezelf uitkleden, aanraken en wassen. En tandenpoetsen uit: iets in je mond hebben, wat beweegt en smaakt. Deze handelingen kunnen traumatische herinneringen oproepen, wat regelmatig leidt tot...

Lees verder

  Bij mensen met een psychose kan het stoppen van antipsychoticagebruik leiden tot ernstigere psychotische symptomen en vaker een terugval. Gedeelde besluitvorming van cliënten en behandelaars, waarbij de patiënt betrokken wordt bij behandelkeuzes, kan leiden tot betere gezondheidsresultaten. De Persoonlijke Antipsychotica Keuzewijzer is ontwikkeld om cliënten te betrekken bij het maken van een geïnformeerde keuze voor een antipsychoticum.

Lees verder

ADHD is een neurobiologische ontwikkelingsstoornis die al vanaf de kindertijd aanwezig is. ADHD kan niet worden genezen, maar door middel van een effectieve behandeling kunnen de symptomen van ADHD duidelijk verminderen. De behandeling van ADHD bestaat uit een combinatie van psycho-educatie, medicatie en cognitieve gedragstherapie, eventueel ondersteund door e-health. In dit artikel worden deze onderdelen toegelicht en zal de focus liggen op hoe cognitieve gedragstherapie wordt ingezet bij...

Lees verder

De afgelopen jaren is er een toename in zichtbaarheid van transgender personen met een licht verstandelijke beperking (LVB). Steeds vaker komt de reguliere zorg voor mensen met een verstandelijke beperking in aanraking met ondersteuningsbehoeften op het gebied van gender. In het eerder gepubliceerde artikel over genderdiversiteit in NA-GGZ leest u meer over dit thema. Hoe u als verpleegkundige of als verpleegkundig specialist ondersteuning kunt bieden aan deze specifieke groep, leest u in...

Lees verder

De nieuwste editie

Editie 4, 2023

Inloggen